• Sengens lengde skal som minimum være kroppens høyde pluss 20 cm. En enkeltseng bør ikke være mindre enn 90 cm bred og en dobbeltseng bør ikke være mindre enn 160 cm bred.
     
  • Soverommet bør være et sted hvor man hviler og slapper av. Den ideelle romtemperatur er 18 grader C.
     
  • Støy og for mye lys kan forstyrre din søvn, så det er viktig å sørge for at det er mørkt og rolig i soverommet.
     
  • Luft godt ut i rommet før du går i seng. Det gir en friskere luft og sikrer en korrekt luftfuktighet.
     
  • Kjøp madrass, hodepute, sengebunn og sengetøy av god kvalitet.
     
  • Det er en god ide å utvikle et fast ritual ved sengetid (å lese eller lytte til musikk), så kroppen blir forberedt på å slappe av om natten.
     
  • Ikke spis et stort måltid eller fet og krydret mat om kvelden. Spis i stedet et lett måltid.
     
  • Det gjennomsnittlige søvnbehov for en voksen person er syv-åtte timer. Etter 50-års-alderen faller det gjennomsnittlige søvnbehovet ofte til under seks timer.
     
  • Hvis du føler deg godt tilpass og uthvilt om dagen får du tilstrekkelig søvn om natten.