Identiske madrasstilbud hos møbelkjedene

Uten å snakke sammen ender store møbelkjeder opp med identiske tilbudspriser
Klikk for å se kun bildet
på sine helt like madrasser. - Tilfeldig, bedyrer Skeidar-sjef Nils Sund.
Telepatiske evner? Noe av moroa med å flytte sammen med kjæresten er innkjøpet av dobbeltseng. Hos Skeidar på Alnabru finner Frode Kaspersen seg kjapt til rette i en luksuriøs Svane-modell. Den er passe stor, deilig myk - og ikke minst er den satt ned fra 17 590 til 9990 kroner.

Akkurat slik den er hos konkurrenten Møbelringen.

- Da slipper vi iallfall å dra dit. Høres ut som de samarbeider, mener kommende samboer Katrine Liholt.

- Man kan jo lure på hva som er vitsen med å ha flere store kjeder hvis de selger de samme madrassene til samme pris, tilføyer Kaspersen fra horisontalen.

For det gjør de påfallende ofte, viser Aftenpostens sjekk av både ordinære priser og januartilbudene hos Skeidar, Bohus og Møbelringen.

Harde konkurrenter

- Jeg avviser kategorisk at det pågår noe samarbeid. Men vi følger selvfølgelig nøye med på våre konkurrenter. Vi har forventninger om hva de vil foreta seg, de prøver å forutse hva vi vil gjøre. Men at vi selger enkelte madrasser til helt like priser, er tilfeldig, sier Nils Sund, administrerende direktør hos Skeidar.

Hans direktørkollega i Møbelringen, Peter Urkedal, medgir at kjedene opererer med samme ordinære pris på de fleste Svane-madrasser.

- Det er ikke noe mystisk. Vi har samme leverandører og får de samme veiledende prisene derfra, forklarer han.

At kampanjeprisene også er identiske, mener han tilhører sjeldenhetene.

- De er langt oftere forskjellige.

- Men innimellom helt like?

- Alt annet ville vært rart. Alle prøver å tyne prisene mest mulig. Alle legger seg rett under "tusengrensene". Da blir det til at man av og til ender helt likt, mener han.

Hos Bohus, som satser på Jensen-madrasser, liker man dårlig at kundene nå kan kjøpe produktene nøyaktig like billig hos Skeidar.

- Ikke bra. Vi skal ha de laveste prisene. Neste gang presser vi dem ytterligere ned, lover markedsdirektør Per Dahle.

- Hvorfor har dere endt opp helt likt denne gangen?

- Det har jeg ingen forklaring på. Vi har våre kalkyler og vet ikke hvilke konkurrentene bruker. Men jeg garanterer med 100 prosent sikkerhet at vi ikke samarbeider, sier han.

Må prioritere

Konkurransetilsynet understreker at etterforskning av mulig prissamarbeid er svært krevende, og at bevisene som regel er skjøre og få.

- Vi er nødt til å prioritere. Jeg ser jo at prisene på disse madrassene er like. Det kan i noen tilfeller indikere pris-samarbeid i en eller annen form, men like priser kan også skyldes andre faktorer, sier avdelingsdirektør Cecilie Wetlesen Borge.

Konkurransetilsynet gjennomførte for fire år siden en landsdekkende prisundersøkelse hos fire store møbelkjeder, og fant en påfallende likhet i prisene.

- Jeg kan ikke kommentere om vi vil gå nærmere inn i Aftenpostens nye materiale. Men brudd på konkurransereglene kan være meget alvorlig. Mange vil få belastet familiebudsjettet med unødvendige tusenlapper hvis ikke møbelmarkedet fungerer.

Forbrukerombudet, som har møbelkjedene "under observasjon", liker ikke tallene Aftenposten presenterer.

- Vi finner ingen feil i forhold til markedsføringsloven, som er vårt bord. Dette ser derimot litt mistenkelig ut i forhold til prissamarbeid, men det må konkurransemyndighetene avgjøre, kommenterer seksjonssjef Magne A. Eek.